maanantai 12. tammikuuta 2015

Oma peli ja muutakin matikkaa

Ekaluokkalaisilla oli kevätlukukauden ensimmäinen tvt-tunti heti ensimmäisen koulupäivän ensimmäisellä tunnilla. Päätimme säästää lomakuulumisista juttelun seuraavan päivän musiikkitunnille ja aloitimmekin heti työskentelyn.
 
Olin kirjoittanut liitutaululle (jota käytän enää todella harvoin) luvut 0-20. Oppilaiden tultua luokkaan kerroin heille, että teemme ihan oman pelin. Käytin siihen jo monta kertaa aiemmin kokeilua Classtools.net -sivuston pelientekokonetta.  Siihen pitää keksiä kysymyksiä. Helpointa on miettiä matematiikan tehtäviä. Yhtä vastausta kohden voi kuitenkin olla vain yksi kysymys, eli ei esimerkiksi 3+1 ja 2+2. Tämän vuoksi taululla oli ne vastaukset, jotka sitten ruksattiin yli sitä mukaa, kun joku keksi siihen laskun.
 
Minä istuin työpöytäni ääressä ja kirjoitin laskuja sovellukseen. Oppilaat näkivät tämän valkokankaalta. Laskut tulevat pelikoneeseen muodossa 5+3*8, eli "on yhtäsuuri kuin" -merkin tilalle tulee tuo *. Samalla tekniikalla tehtäisiin muutkin kysymykset, eli esimerkiksi kissa*a cat.
 
Kun kysymykset eli tässä tapauksessa laskut oli keksitty ja kirjoitettu, loin pelin ja kopioin sen jälkeen sen linkin. Ihan kaikki eivät laskua keksineet, mutta 13 on ihan riittävä määrä tähän.
 
Toin linkin koulumme Peda.net -sivulle ja neuvoin sitten oppilaille, miten sinne pääseekään. Koulun linkki on kaikilla koneilla lehtipuu-ikonin alla, joten lukutaidottomatkin löytävät sen aina helposti.
 
Tästä pääsette te muutkin kurkkaamaan ykkösten matikkapeliä, jos haluatte!

 
Samoilla kysymyksillä tai laskuilla voi pelata monia erilaisia pelejä.  Tässä on menossa muistipeli.
 


Tässä taas on sellainen versio, jossa voi ensin "kääntää" laskun näkyviin, miettiä sitten sen vastaus ja tarkistaa se sitten toisesta kortista.


Tämä on joitain oppilaita kovasti motivoiva räiskintäpeli, jossa oikeaa vastausta ammutaan tykillä.


Tässä on se erilaisten pelien valikko. Pelit ovat englanninkielellä, mutta se ei ykkösiä hidasta yhtään. He kokeilevat ja oppivat pian, mitä kohtaa pitää klikata.

 
Tässä on vielä yksi peliversio. Siinä pelihahmon pitää hypätä oikeaa vastausta päin.




Olin varautunut tekemään muita juttuja lopputunnista, mutta ykköset viihtyivät omien peliensä parissa koko oppitunnin.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti