keskiviikko 13. elokuuta 2014

Uusia ekaluokkalaisia!

Uuden ensimmäisen luokan ensimmäinen tvt-tunti oli tiistaina. Ihania vekaroita! Noin puolet parinkymmenen oppilaan luokasta oli meillä eskarissa jo viime lukuvuonna, toinen puolisko tuli muuta kautta kouluun. Viime vuoden eskarien nimet muistin suunnilleen, uusien nimistä ei vielä mitään tietoa!
 
 
Mutta ei hätää, meillä on tänä lukuvuonna mahtava tilanne sikäli, että 1-3 -luokkien mukana on aina heidän oma opettajansa tvt-tunnilla. Tai ykkösillä itseasiassa resurssiopettajamme. Joka tapauksessa meitä on aina kaksi opettajaa auttamassa lapsia ja työkaverini saavat kokemusta näiden asioiden opettamisesta.


Olin käynnistänyt koneet valmiiksi ja kirjauduinkin niille. Avasin myös Oppi&Ilo -sivuston valmiiksi. Kun lapset tulivat luokkaan, istutin heidät ensin pulpettien ääreen ja puhuimme vähän säännöistä. Koneiden ääressä ei saa keikkua, vuoroista ei saa riidellä jne. Sen jälkeen me opettajat määräsimme parit ja lapset siirtyivät koneiden ääreen.

Neuvoin, miten astiahyllyä klikkaamalla pääsee pelien luo. Siellä voivat lukutaidottomatkin katsoa ikäsuositusnumerosta, onko peli heille sopiva. Hyvin ykköset hoksasivat tämän.


 Muistelen, miten vielä muutama vuosi sitten ekaluokkalaisten kanssa aloitettiin tutustumalla tietokoneen eri osiin. "Tämä on hiiri ja tämä on näyttö". Nyt se tuntuu tarpeettomalta, niin osaavia nämä koulunsa vasta aloittaneet ovat. Ja kun menee ajassa takaparin kymmenkunta vuotta, ei 7-vuotiaille oikein tuntunut olevan mitään tarvetta opettaa tietokoneista mitään. Laitekanta oli paljon pienempi ja koneet varattiin lähinnä isommille oppilaille.

Nyt on onneksi toisin!


Koska ensimmäinen luokka on niin suuri, kaksi oppilasta oli myös minun pöydälläni olevalla koneella, joka on samassa oppilasverkossa kuin muutkin. Heidän pelinsä näkyi valkokankaalla, mutta eivät tytöt sitä ujostelleet yhtään.

 
Ensi viikolla kirjoitetaan omat nimet Wordiin! Myös jo eskarissa käytössä ollut Ekapeli palautetaan mieleen. Ykkösten omassa luokassa on kaksi tietokonetta, joten myös siellä he pääsevät vuorotellen tekemään harjoituksia.
 
Jos meillä olisi padeja, olisi helpompaa lähteä luokan ulkopuolelle. Nyt täytyy miettiä kuvausväline. Haluaisin kovasti tehdä ykkösten kanssa saman tyyppisiä videoita, kuin lahtelaisessa Renkomäen koulussa on tehty. Tässä esimerkkinä P-kirjaimesta tehty video.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti